Sommer i Slovenien – outdoor oplevelser for hele familien

Outdoor oplevelser i Slovenien, for forden af Alperne. Den lokale sø. Læs om vandreturen til Sv. Jakoba her på sitet.
Vandreturen til Sv. Jakoba, startede ved søen ved siden af vores bolig.

Klemt inde mellem Østrig, Kroatien, Italien og Ungarn ligger Slovenien. Et lille land med en fantastisk natur – bjerge, søer, skov og kyst, og fra hovedstaden Ljubljana kan man komme til alle dele af landet på to timer i bil. Vi kom godt rundt på de 9 dage vi havde i landet. Vi boede først nogle dage ved Venedigbugten i syd og derefter i Alperne i den nordlige del af landet. Vi vandrede i bjergene, badede ved kysten og i Bled-søen, raftede på Sava floden og shoppede i hovedstaden. Turen frem og tilbage foregik i bil, på forsædet var Mikkel og Rikke, på bagsædet Dicte 14 år og Elliot 5 år.

Piran – en smuk og rolig bade- og fiskerby

Outdoor oplevelser i Slovenien er også at bade ved havnen i Piran. Hele familen kan hoppe i vandet.
Piran havn, med vores hotel i baggrunden

Vi lagde ud ved kysten, først ved den lille by Piran tæt på den kroatiske grænse på toppen af halvøen Istrien, og derefter kørte vi til Koper tættere på den italienske grænse. Piran er virkelig fin. Det er en gammel fiskerby, der er blevet til en turistby. Her bliver stadigvæk landet fisk, men der er vist ingen tvivl om, at det er turisterne, der få hjulene til at køre rundt. Byen ligger på en pynt med en sti/promenade hele vejen rundt, og det giver virkelig gode muligheder for at hoppe i vandet. I Piran bader man direkte fra promenaden eller betonplatforme, hvorfra man også nemt kan hente en drink i en af cafeerne eller på hotellerne og nyde den, mens man beundrer udsigten og derefter tager kølig dukkert.

Bilerne ud af byen og plads til folk

Outdoor oplevelser i Slovenien er også at hoppe i havet ved Piran.
Badning i Piran foregår primært fra betonbadebroer, der er dog også små stenstrande.

Vi havde booket en hotellejlighed lige ned til havnen, hvilket er midt i den lille by. Det var skønt, men man behøver måske ikke bo så centralt. Gaderene i Piran er så smalle, at der ikke kan køre biler. Der er få, meget dyre parkeringspladser i selve byen, og i stedet for at parkere bilen i Piran, sætter man den i et parkeringshus lige uden for byen. Det fungerer på den måde, at man trækker en parkeringsbillet, når man kører ind i byen, og så kører med så tæt på sit hotel som muligt og tømmer bilen for kufferter osv., for derefter at køre tilbage ud af byen og sætte bilen i parkeringshuset. Det koster nogle Euro, men de fleste hoteller betaler for det. Når bilen er sikkert parkeret, kan man enten gå de ca. 20 min. tilbage eller tage den gratis shuttlebus, der kører i pendulfart mellem centrum og parkeringshus.

Piran, set fra borgen

Der er mange restauranter og cafeer i byen langs vandet og inde på de små pladser. Der er en rigtig god stemning i byen, særlig om morgen, hvor fiskerne lander deres fangst og byen vågner. Der ligger en fin borg og borgmur i udkanten af byen, som er værd at gå op til. Det tager ikke mere end 20 minutters tid fra havnen, og udsigten er fantastisk. På vejen kan man også se den gamle kirke og kirketårnet. Vi brugte et døgn i byen, men kunne godt være blevet længere, hvis det ikke var fordi, vi havde booket en lejlighed i Koper, længere nede af den 45 km. lange – eller skal vi sige – korte kyst, tæt ved Trieste og den italienske grænse.

Koper – hav og strand

Outdoor oplevelse i Slovenien fra balkonen i Koper for hele familien.
Koper har en stor industrihavn, en fin lystbådehavn og stand inden for meget kort afstand.

Koper er landets vigtigste og største havn, der er trafik ud og ind i havnen døgnet rundt. Der bor ca. 25.000 mennesker i byen, og den er langt fra så turistet som Piran. Vi boede i en lejlighed på 9. sal med udsigt til lystbåde- og industrihavn og strand. En helt fantastisk udsigt, faktisk brugte jeg en del tid på at følge med i, hvordan slæbebådene fik bukseret containerskibene ud og ind i havnen. Det er mere interessant, end det lyder. Vi kunne lige sidde fire mand på balkonen og spise morgenmad, læse, nyde udsigten eller drikke kaffe. Herfra var der ca. 200 meter til stranden.

Torvet i Koper er hyggelig for hele familien på outdoor ferie i  Slovenien
Torvet foran rådhuset i Koper, dejligt sted at drikke et glas lokal hvidvin

Vi var meget på stranden, som består af områder med legeplads, sandkasse, brusere, cafeer og badebroer. Man kan lægge på beton, sten eller græs, der er heller intet sand i Koper. Vandet var lunt og klart, og vi nød livet med de lokale og nogle få udenlandske turister. Centrum i Koper, som ligger næsten helt ned til stranden består ligesom Piran af små brostensbelagte gader, hvor det heller ikke er muligt at køre bil. Man kan dog komme ind i byen og parkere på en af de store parkeringspladser ved vandet. Centrum er hyggeligt, men ikke nær så fint og pudset som Piran. Der bliver serveret god kaffe på de mange cafeer og lokal vin på barerne. Der var en særlig god stemning på rådhuspladsen og på restauranterne langs promenaden.

Park ved havnen i Koper, outdoor oplevelser i Slovenien
Skøn park langs vandet i Koper, Slovenien

Lige uden for det gamle centrum, langs vandet og promenaden, ligger en dejlig park med springvand, soppebassiner, små bakker, klatrevæg mm. perfekt til at spise is, prøv fx en blomme/lavendel sorbet fra Sladoledarna. Parken rummer mange timers sjov for børn, Elliot elskede at lege i springvandet, som afkøler godt på en varm dag, og Dicte nød de kølige vandpust. Lige uden for centrum ligger der er stort shopping center, hvor vi også brugte nogle timer. Vi var fire dage i Koper, slappede af og hyggede os. Derefter kørte vi mod bjergene, hvor vi skulle bo fire dage.

Vandring i de Juliske Alper

Vandring i Sloveninen er dejlig Outdoor oplevelse. Der er mange stier i Alperne.
Vi er på vej til kirken Sv. Jakoba, som ligger ca. 2 timers vandring fra Preddvor, hvor mange vandreruter kom forbi

Vi havde byttet til et hus i Preddvor, som ligge ved Triglav nationalpark, hvor der er mange gode vandreruter. Lige uden for døren i vores byttebolig var der både lette og lange vandreruter, og en af dagene gik vi til Sv. Jakoba, som ligger på toppen af et bjerg. Vi kunne faktisk se kirken i det fjerne fra vores hus, så det var et oplagt mål. Hele turen tog ca. 4 timer, og den var godt afmærket ligesom de andre ruter. Vores tur var lidt hård, da vi gik en ret lige og dermed stejl rute. Det var virkelig smukt gennem skov og på meget små stier. Der var fine udsigter undervejs og en del shines. På toppen ved kirken var der en lille cafe, hvor de bl.a. serverede kolde øl og vand, der var også toilet og liggestole mm. I området omkring Preddvor, nær vandreruterne, ligger der hoteller og vandrehjem, hvor man kan overnatte på sin tur rundt. Der er også badesøer, og så er der bare smukt.

Bled – øen i søen og Vintgar Gorge

Smuk outdoor oplevelse i Slovenien er søen i Bled.
Øen i søen, Bled, Slovenien

En af de absolut største attraktioner i Slovenien er Bled, og der var også en hel del turister, der havde fundet vej til byen Bled og til bredden rundt om søen. Det betød bl.a. at vejene gennem byen og nede ved søen var tæt pakket med biler i perioder. Byen Bled ligger ud til en fin sø med den berømte ø i midten. Der er ca. 6 km. rundt om søen, og det er en fin tur at gå rundt. På vejen kan man hoppe i vandet fra kanten eller gå i fra campingpladsen, hvor der også er restaurant, legeplads mm. Der ligger også et vandland og svømmebassin i og ved søen. Søen er 30 m. dyb, vandet er klart og frisk og vel omkring 20 grader. Vi brugte det meste af en dag ved søen.

Outdoor vandring i kløften Vintgar Gorge ved Bled, Slovenien
Det er en smuk tur i Vintgar Gorge, vandet er helt klart og turkis, når solen rammer det.

Vintgar Gorge er en 1600 m. lang og 250 m. dyb kløft, der ligger ca. en halv times kørsel fra Bled, så den er oplagt at besøge, når man er i området. Det gjorde vi også. Vi havde bestilt entrebilletter til kl. 9 om morgen for at slippe for alt for mange mennesker på stierne i kløften. Det lykkedes. På grund af corona, er stierne ensrettet og rundturen tog ca. 2 timer. Den første time foregår nede i kløften ofte på træbroer, tæt på vandet og den sidste halve time er gennem skov og små landsbyer. Der ligger et par cafeer langs ruten, men ellers er det oplagt at medbringe en sandwich eller andet til turen. Den kan virkelig anbefales. Prisen for entre var 5€.

Ljubljana – fin og et besøg værd

Hovedstaden Ljubjana i Slovenien er fin og hyggelig.
Ljubljana er en hyggelig hovedstad – især langs floden, som løber gennem centrum.

Ljubljana må være en af verdens mindste hovedstader med sine kun 200.000 indbyggere. Centrum er pæn og hyggelig med mange cafeer, isbutikker og restauranter. Hovedattaktionerne i byen er bygningerne langs floden, som løber igennem centrum, Ljubljana slot, de tre broer fx. Dragebroen og torvet. Der er virkelig hyggeligt langs floden, hvor der er mange steder at sidde og nyde livet. Gaden som løber fra rådhuset og ned gennem byen er også hyggelig, her er flere butikker med fx lokalt design, smykker, tøj osv. Vi spiste en skøn 4 retters seafood-menu på hovedgaden på restauranten Valvasor.

Området Metelkova er centrum for alternativt kunst i Slovenien.

Lidt uden for centrum ligger Metalkova, det er er slags Christiania. Det er et gammelt fængsel, som igennem de seneste år er blevet til et alternativt kunstområde med grafittimalerier, skulpturer og andet gadekunst. Det er et lille område, som er sjovt at opleve, og det er klart en kort gåtur ud af centrum værd. Der ligger et youth hostel lige ved siden af, hvor man kan få god kaffe og opleve mere kunst.

Vi besøgte også Ljubljana Castle, som ligger på toppen af byen. Vi tog en kablevogn derop og gik ned tilbage. Vi var lidt skuffede over, hvor lidt der var at se på slottet, som faktisk handlede om slottet. Besøg til slottet er lagt an på, at man køber en audiotour for at få noget historie om slottet, og det var vi ikke opmærksomme på ved indgangen til slottet, som bestemt ikke var gratis. Vi fandt senere ud af, at det er gratis at komme ind på slottet, og at de billetter vi havde købt gav adgang til tårnet, en dukkeudstilling og en kunstudstilling, som vi ikke fandt særlig interessant. Vi savnede i høj grad lidt gammeldags tekst – historier – om stedet.

Rafting og anbefaling

Outdoor oplevelse i Slovenien er at rafte nær Bled.
Det tager et par timer at gå igennem den smukke kløft Vintgar nær Bled

Den sidste dag i bjergene var vi ude og rafte på floden Sava Dolinka. Det var en tur på i alt tre timer. Lige under to timer i gummibåden og 10 km. ned af floden. Turen var tilpasset børn fra 6 år og op og rigtig fin. Der er i det hele taget gode mulighed for at lave alle mulige outdoor aktiviteter i landet. Vi så bl.a.mange på mountainbike og racercykle.

Et let land at rejse i

Slovenien er et meget nemt at rejse i, der er god infrastruktur, og de fleste taler engelsk. Slovenien er vel nok et af de mest velordnede lande, jeg nogensinde har besøgt og minder faktisk meget om Danmark – bort set fra den fantastisk varierede natur. Og alt i landet inden for to timers kørsel. Tre timer i bil fra Ljubljana ligger Wien og halvanden time væk er Venedig. Maden i Slovenien er meget præget af sine naboer, og italiensk mad kunne købes alle steder, men også retter fra de andre lande på Balkan har sat sit præg. Vi spiste rigtig lækker seafood over det hele og især grillet blæksprutte var på menuen alle steder – skønt.

Outdoor i Slovenien er vandring i Alperne.
Udsigten fra Sv. Jakoba, Preddvor, Slovenien

Prislejet er som i Italien og Kroatien, ca. 10-20% billigere end i Danmark. Vi betalte ca. 1200 kr. for en hotellejlighed per nat og 500 kr. for middag for os alle. Et tip til køreturen frem og tilbage er: Kør om natten og midt på ugen, det gjorde vi og oplevede ingen kø, hverken ud eller hjem. Køreturene tog ca. 17 timer og en rejse til Slovenien kan varmt anbefales.

Best of Slovenia

Bedste kirke: Katedralen, Ljubljana
Bedste legeplads/park: Parken langs promenaden i Koper
Bedste overnatning: Husbytte i Preddvor
Bedste familieting: Rafing, Sava Dolinka River.