Fantastisk bilferie i Tyskland – roadtrip mellem floder og vinmarker

Sommerferieplanerne ændrede sig i takt med corona, og vi besluttede ikke at køre til Slovenien, men i stedet for at tage på roadtrip i Tyskland – mellem vinmarker og floder. Det fortrød vi ikke – og vi har stadigvæk mange oplevelser til gode i det tyske. Vores bilferie i Tyskland bød på mange oplevelser for både børn og voksne – vandreture, naturskønne udsigter, grønne vinmarker, lækre isdesserter, smukke slotte, gode bytteboliger, dejlig vin, drager, borge og selvfølgelig floder. Vi (to voksne og to børn på 13 og 4 år) roadtrippede mellem vinmarker og floder her: Bielefeld – Køln – Trier – Würzburg – Dresden.

Roadtrip - mellem vinmarker og fire floder i Tyskland: Main, Mosel, Rhinen og Elben. Her er det Mosel
Roadtrip – mellem vinmarker og fire floder i Tyskland: Main, Mosel, Rhinen og Elben. Her er det Mosel

Husbytte

Vi satte kursen mod Bielefeld ca. 50 km. fra Hannover, hvor et 200 m2 stort hus ventede et stykke uden for middelalderbyen. Huset havde vi byttet os frem til via HomeExchange, som er en husbytteordning. Her kan man, udover at bytte hus med hinanden, bytte med andre i ordningen for point, som man tjener ved låne sit hus via HomeExchange. Mens vi roadtrippede i Tyskland, boede der en jysk familie i vores hus og passede kat, blomster og slog græs. Det er smart.

Ukendte Bielefeld

Bielefeld er kendt for at Dr. Oetker, ellers er der nok ikke mange der kender den by. Vi gjorde i hvert fald ikke, men det var en fint bekendtskab med en smuk og hyggelig bymidte med brosten, kirker, små gader og selvfølgelig byens varetegn Sparrenburg, en middelalderborg fra 1200 tallet. Vandreruten “Von Burg zum Berg” startede ved Sparrenburg og tog os til en dyrepark, i skoven, til udsigtspunkter og gennem den gamle by og forbi Dr. Oetker og endte i den gamle bymidte – fin tur på omkring 10 km.

Barske klipper og drager

Roadtrip til Externsteine,  Bielefeld, Tyskland
Externsteine, er noget af den fine natur, man kan opleve i nærheden af Bielefeld

I nærområdet til Bielefeld (Bad Meinberg) oplevede vi Externsteine, der er en lille mængde klipper, som står op af undergrunden som tænder. Stenene har gennem tiden været et religiøst samlingssted, og man kan se inskriptioner og udhugninger i stenene. Det ser imponerende ud, og området omkring er helt sikkert værd at opleve. Turen til stenene kunne være klaret med klapvogn, men den er ikke nødvendig mere. I stedet havde vi taget et løbehjul med, og det var et hit, så Elliot ikke skulle tilbagelægge samtlige 10 km. på gåben. Tæt Externsteine så vi monumentet Hermannsdenkmal, en fantastisk statue bygget på toppen af et mindre bjerg. Sværdet på statuen af soldaten måler alene 7 meter og vejer godt 500 kg. Den står i et naturskønt område med mange vandre- og cykelruter. Vi valgte på vejen tilbage til bilen at skyde en genvej. Det var heldigt, for vi gik lige igennem et stort område med blåbær. Vi tømte vanddunken og brugte lige 20 min. på at fylde den med de dejlige bær.

Roadtrip til Dragekløften i Thüringer Wald, Tyskland
Der er forskellige vandreture i og rundt om Dragekløften i Thüringer Wald. I bunden af kløften var luften kølig og fugtig ellers var der grønt, grønt og grønt

Dragekløften, som ligger i Thüringer Wald, er vores anden naturanbefaling. Ved byen Eisenach finder man indgangen til Dragekløften – en ca. 3 km lang kløft, der skærer sig gennem klipper og skov. Legenden siger, at en drage boede i skoven og skabte kløften med sine kløer. Starten af Dragekløften er markeret med et træskilt med to drager, og her kan man vælge mellem forskellige ture – fra 1 km. til 5 km. Vi gik frisk afsted af den på 4 km (der var også 4 km tilbage igen). Afstanden mellem klippevæggene var mellem 5 meter til o,5 meter, temperaturen faldt og det blev mørkere jo længere vi gik i ind kløften. En smuk og grøn tur i kløften, hvor vi så små fugle, der bor i væggene på kløften og vandløb. Det var en let tur at gå med almindeligt fodtøj, men man kan ikke tage cykler eller klapvogne med. Elliot gik hele turen uden problemer, det var kun på tilbagevejen rundt om kløften efter 7 km. han begyndte at ømme sig. Der er sket noget siden vores vandretur i Polen et par år tilbage. To timer senere sad vi igen i bilen på vej videre.

Køln – ikke smuk, men venlig

Hængelås på broen over Rhinen, Køln. Roadtrip i Tyskland.
Hængelåse på bro over Rhinen i det centrale Køln

Næste stop på turen var Køln, Tysklands 5. største by. Vi blev modtaget af værten i vores anden “byttebolig” med ordene: “Køln er ikke en smuk by, det er en venlig by og her er god atmosfære, det vil I opleve”. Vi synes nu alligevel, at der var ret fint nede ved Rhinen, hvor restauranter og cafeer ligger side om side. Kølner Dom er byens største attraktion. Det forstår vi godt -sikke et bygningsværk. Kælderen under kirken er værd at se, for der er en fin samling af bispeklæder, smykker mm. Det var også en oplevelse at gå over broen nær Kølner Dom til den anden side af Rhinen og se alle de tusinder af hængelåse, der sidder fast på rækkeværket. Fra broen har man også en god udsigt til Kranhusene, Kølner Dom og den gamle by.

Trier – mellem Mosel og Riesling

Roadtrip til Trier, Porta Nigra er en af hovedattraktionerne i Roms lillesøster, Trier, Tyskland
Porta Nigra er en af hovedattraktionerne i Roms lillesøster, Trier

En af pejlemærkerne for vores roadtrip var Trier, Tysklands ældste by, også kaldet Roms lillesøster. Trier ligger ved Moselfloden i en virkelig flot dal. Vi kørte af småvejene langs Mosel til Trier og nød udsigten til floden og de grønne bakker, hvor der bliver dyrket druer og produceret Riesling. Skøn vin. Vi smagte lidt forskellige Riesling på Weinwirtschaft Friedrich Wilhelm en hyggelig restaurant med eget bryggeri midt i Trier.

Vinmarker og floder ses fra roadtrip nær Trier, Tyskland
Vinmarker og floden indrammer Trier

Byen rummer også andre attraktioner, der er værd at opleve .”Den sorte mur” Porta Nigra som nok er den mest kendte, opførte romerne i årene 160 – 180 og meget af den er bevaret. Den gamle bydel er virkelig fin med springvand, torvet mm. Vi så selvfølgelig også Karl Marx fødested og basilikaen midt i den gamle by. Barokhaven bag Constantine Basilika er smuk og et dejligt sted at sætte sig og køle lidt ned med, mens børnene hygger sig på den skyggefulde legeplads. Der er også mange butikker, cafeer og restauranter i det gamle centrum i Trier.

De gamle, nye byer

Roadtrip til Würzburg, Tyskland
Slotshaven til “Slottet over alle slotte” i Würzburg er imponerende og et roligt sted at besøge i udkanten af bymidten

Würzburg og Dresden har det til fælles, at de begge blev jævnet med jorden i slutningen af Anden Verdenskrig og derefter genopført i tro kopi. Vi besøgte begge byer. Würzburg ligger for enden af “De Romanticher Strasse” en 350 km. lang, smuk rute fra Fussen, som vi havde planlagt at køre, men de planer ændrede vi og blev i Würzburg. Midt i byen ligger slottet Würzburg Residence, der er opført på UNESCO’s verdensarvsliste. Det er kendt som “slottet over alle slotte” og er et af Europas mest berømte barokslotte. Slotshaven er smuk og lige uden for murene ligger en god legeplads. Der er flere seværdigheder bl.a. den gamle bro floden Main og Marienberg Fæstning, der omgiver en af tysklands ældste kirker.

Rothenburg ob der Tauber er en smuk by at opleve på roadtrip i Tyskland
Rothenburg ob der Tauber er en smuk, gammel og meget fotogen by i Bayern

Vi havde håbet at finde en campingplads ved flodbreden af Main, som skærer sig igennem Bayern, hvor man kunne bade, men det fandt vi ikke. Til gengæld fik vi plads på en større campingplads ned til floden med pool til stor glæde for ungerne. En lille times kørsel fra campingpladsen “Main Spessant Camping” ligger en af de mest fotograferede byer i Tyskland: Rothenburg ob der Tauber. Den skulle vi selvfølgelig se. Det var en flot, fotogen og ekstremt velholdt middelalderby på toppen af en lille bakke med fantastisk udsigt. Vi brugte det meste af en dag i byen og nød det gamle centrum med tilhørende borglegeplads. Vores yndlings by i Tyskland er dog helt klart Dresden.

Dresden – vores yndling

Dresden er et must på roadtrip i Tyskland.
Bydelen Äussere Neustadt i Dresden er hyggelig – lidt a la Vesterbro for 15 år siden

Vi skulle slet ikke have været til Dresden. Planen var Bodeensee i det allersydligste Tyskland, men temperaturene dernede var ikke høje nok til en badeferie, så vi kiggede på vejrudsigten, og så at det var varmt i den østlige del af landet. Kursen blev derfor sat nordøst, og vi nåede Dresden hen under aften. CityHotel Stadt Dresden fandt vi på vejen – to sammenhængende værelser med køkken og bad til 1000 kr. i døgnet midt i Äussere Neustadt. Perfekt beliggenhed midt mellem cafeer, restauranter, legepladser, specialbutikker, kunst og gamle, fine etageejendomme. Stemningen var som på Vesterbro i 00’erne en varm sommeraften.

Zwinger Palads, Dreden er virkelig smukt.
Zwinger Paladset er virkelig smukt og ligger tæt på Frauenkriche i bymidten

Äussere Neustadt er den nye del af Dresden, grundlagt i 1750’erne, men faktisk den ældste del af byen, da den ikke blev jævnet med jorden i Anden Verdenskrig, som den “rigtige” Alte Stadt, der blev grundlagt omkring 1200. Äussere Neustadt er forbundet til Alte Stadt med broer, og der var godt en km ned til broen og floden Elben. Det er imponerende, hvordan Alte Stadt er blevet genopbygget og fx Frauenkirche og Zwinger står, som de gjorde inden krigen. Vi brugte en del tid i Alte Stadt og i Grosser Gärten. I parken kørte vi med Dresdner Parkeisenbahn, som er en lille elektronisk jernbane drevet af børn og unge mennesker. Det var en stor attraktion for børnefamilier, men Elliot og Dicte syntes faktisk, det var lidt kedeligt.

Der er masser af kunst i Dresden, Tyskland.
Kulturhof Dresden er en lille karrer, hvor alle ejendomme er flot dekoreret med skulpturer og malerier. Her er cafeer og kunstbutikker

Vi brugte absolut mest tid i vores eget kvarter. Vi så blandt andet kunsthof Dresden, hvor giraffer og andre dyr pynter murene og kiggede på gadekunst – store flotte grafittimalerier i opgange og på husmure. Slappede af i Äussere Neustadt, hvor folk sad på kantstenene og nød øl og solen. Hyggede på legepladsen i Louisen strasse og spiste god mad på restauranterne eller i en biergarden. Vi var alle rigtig glade for at gå på iscafe – ikke bare i Dresden, men også i de andre byer vi besøgte. Hvilket udvalg af god is og hvilke serveringer!

Vi havde en skøn ferie i Tyskland mellem floder og vinmarker, og vi kommer igen. Så kom der trods alt noget godt ud af corona!